Monday, June 29, 2009

IPOH..Kami Datang!!!!

Yea yea nk balik Ipoh!! Emm best nye, tak sabor nih!!! Dan paling bestnye, Amier pun nk join sekali huhuhuh gerenti meriah la nanti kt Ipoh tu..

Jam 8.15 PM, kami gerak balik ke Ipoh, singgah umah in laws jap, sebab nk amik Amier. Perjalanan kami ke Ipoh berjalan lancar, walaupun sekali sekala kami dikejutkan dengan perangai pemandu2 yang tidak berhemah ketika di jalanraya, tapi kami tetap maintain!! Cuma Cawan je kadang2 macam naik angin, maklum la dia yang drive kan..2 jam 15 minit kendian, tiba la kami ke destinasi yang dituju, iaitu rumah aku di Taman Anda..yihaaa..

"Icam jom p Tesco jap, nk beli barang utk bbq esok la..nk tak??" Tanpa berpikir panjang, terus je dia jawab "Nak la!!" Walaupun Tesco dah nk tutup time kitorg sampai tu, kitorg masuk jugak, untuk mencari ayam, kalau tak cari malam ni, bila lagi nk cari, esok pagi2 buta nak ke air terjun dah..

"Ha nak ke mana pulak kite nih?? Awal lagi nih, tak kan nak balik tidur plak dah, perut pun lapar nih..Cuba Icam kasi cadangan sket" Cawan bertanya kat Icam..

Dengan bersemangat Icam menjawab "Emm kt Dataran Ipoh la..tempat kite makan char kuew teow ari tu.."
Sampai je sana, tengok ade ramai orang berkumpul, cam ade ape2 jek, rupe2nye diorg duk buat show lawan sound system kereta sapa paling power....Tapi Amier dan Icam la paling teruja kah kah kah..siap amik2 video, amik gambar la..konon2 cam happening la kan.. Lepas parking kereta, ingatkan nk terus makan je kat situ, tp Amier ngn Icam plak ajak pegi tengok kereta2 tu, so terpaksa la kitorg ni ikut!! Aku pun tak paham nape diorg nk penuhkan boot kereta diorg ngn speaker2 besar2, lampu lip lap lip lap, kalo nk jalan jauh kan susah nk letak barang..

Lepas budak2 ni puas tengok kereta2 tu, kitorg pun pegi la duk kt kedai2 makan kt Dataran Ipoh tu, tak pasti kedai mana yang sedap, kitorg pun pilih kedai mana2 yg nampak cam 'best'. Nasib baik la makanan kat kedai ni bleh tahan sedap nye, ok la kan, nanti kene kutuk plak ngn org2 Pahang tu..hehehe..

Pagi Sabtu..

Seawal pagi aku bangun, sebab nk sediakan bahan2 utk buat nasi ayam, kononnye!! Last2 mak aku yang masak kan sup, dan nasi, tu pun bukan nasi ayam, aku ckp kat mak cancel nk buat nasi ayam, aku plak cuma buatkan sambal utk bbq dan potong tomato, timun dan daun salad heheheh...

Dah siap pack2 barang utk berpicnic, kitorg pun gerak la satu kereta ke Ulu Chepor. Nasib baik tak jauh dari umah aku, dlm 15-20 minit jek!!! Mak dan abah datang lewat sikit, sebab diorg nak hantar kuih kat kedai..Sampai je, terus kami bergotong royong angkat barang2 dan susun dlm pondok tu, Cawan dah start bakar arang2 tu..Memang tu pun tugas dia, dari dulu lagi kalo pegi bbq, mesti dia yg akan buat tu semua, termasuk la bakar ayam2 tu. Aku cuma makan jek :)



Disebabkan ayam tu amik masa nk masak, aku dan Icam pegi mandi dulu..Pergh..air sejuk gile!!! Tapi best..Ulu Chepor ni nk kate cun sangat tak la, tp air nye masih jernih lagi. Aku sempat la berbakti kat air terjun ni dengan mengutip sampah sarap disekeliling kawasan berdekatan pondok kami tu..ee geram betul la ngn manusia yang tak bermoral nih, tong sampah depan mata pun nk buang merata lagi..Bodoh ke hape??

Lama jugak aku dan Icam berendam kt situ, pas tu Cawan pangil naik, ajak makan, ayam bbq dh siap!! Memang berselera kalo makan time2 panas cam tu..Dah selesai makan, kami semua ramai2 turun, time ni mak dah sampai dah, so leh la tlg jaga barang, sambil diorg makan2 tu..Kitorg pun mandi la sepuas-puasnye..
Mak dan abah pun sempat la turun mandi sama2. Mak pun siap berenang lagi.. "U tgk mak u tu, pandai je berenang, kalah la u cam ni" Cawan mula nak perhangatkan aku heheheh.. "ala umah opah i depan sungai Perak je, sungai Perak tu gelangang mainan mak i kecik2 dulu, sebab tu la hebat!!!"



Hampir 4 jam kami main di air terjun Ulu Chepor tu, dah sampai kecut2 la semua orang, akhirnye kami naik ke atas, makan2 sket, dan terus kemas barang utk pulang ke rumah. Penat seh!!! Penat gile!! On the way balik, sekali lagi kitorg dihiburkan dengan nyanyian dari Icam dan Ameir, lagu nye Gelimat la, ape lagi!!

Sampai rumah, kami masing2 mandi skali lagi, dan tukar baju. Tadi masa kt air terjun kitorg tak tukar baju pun, perah2 sket, cari plastik dan paper, lapik seat dlm keta terus jalan...Disebabkan terlalu penat, aku dan Cawan terlena kejap petang tu, lagipun petang ni nk jalan lagi, Muni ajak shopping barang2 utk dia masuk umah sewa kat Penang nanti..adeh..

Petang Sabtu..

Tepat jam 5, Muni dah gerak kan aku dan Cawan, ee tak sabor betui budak nih!! Nak tak nak kena bangun gak, sebab dah janji kan!!

Mula2 kami ke Ipoh Parade sebab aku nk makan Mango Rice!! emm yummy..Sampai je foodcourt Ipoh Parade tu, terus aku order Mango Rice 1 pinggan. Yang lain2 tu makan sizzling mee.


Aku tak sempat tunggu diorg dah, sebab dah lama sangat aku nanti kan saat2 nk makan mango rice nih, paling syok skali, takde sapa pun yg nk usik makanan aku tuh, sebab semua org tak berapa gemar, kecuali aku sorang jek..Puas la aku makan, tp tak abis pun, sebab byk sgt makcik tu taruk, mango je abis aku tibai..Disamping tu, aku sempat jugak "cukai" sizzling mee Cawan, perg sedap jugak!! Teringat zaman2 sekolah Convent dulu..sizzling mee tu la makanan favourite aku..Dah dpt ape yg aku nak, aku ajak diorg singgah ke Novel Hut..ni pun salah satu favourite spot aku kt Ipoh time sekolah2 dulu, selalu beli novel2 termasuklah yg paling popular dulu Sweet Valley High, magazines, dan buku teks sekolah yg hilang hahaha..dengan kadar yg berpatutan!!! Best..

Tanpa membuang masa, kami meneruskan perjalanan ke Jusco Ipoh pulak, kali ni nk beli barang Muni, bukan takat Muni je, Icam pun nk jugak, dia berjaya memujuk aku utk belikan dia Hotwheels seketul, begitu jugak ngn Cawan. Tak sampai sejam kt Jusco Ipoh, kami teruskan perjalanan ke Tesco depan rumah aku plak, kali ni nk beli barang-barang Muni lagi!! Rupe2nye Muni dh siapkan 3 muka surat senarai barang2 utk dibawa ke umah sewa dia. Termasuk la ikan masin tenggiri dlm botol tuh!!!! hahahaha.. Kali ni dia berjaya merobekkan lagi purse aku, sebanyak RM 280!!! Aku dan Cawan hampir pengsan melihat jumlah tu, sebab barang2 dapur rumah kitorg kat KL pun tak sampai RM 150 setiap bulan!!!!

So last skali kononnye nk beli durian, tp check2 purse, memang dh abis duit dah nih, dengan baik hati nye, adik2 aku mengumpul duit masing2, termasuk la Icam sebab nk beli durian hahahah..padan muka diorg!!! So kali ni diorg la yg belanja aku makan durian, walaupun pada mulanya aku berjanji kat diorg aku yg nk belanja..Balik rumah, tak tunggu ape dah, masing2 tibai durian cukup2..argg...nasib baik semua sedap2..hehehehe..


Ahad

..Emm tak best..hari ni balik KL dah..
Pagi ni aku nk basuh keta, sebab dh berhabuk dh keta tu..kesian betul. Tp org yg berjanji nk basuh keta semua tidor lagi..last2 aku dan Cawan yg basuh..adeh..letih gak basuh keta nih
Tengah hari ni, mak aku masak gulai tempoyak, ayam goreng dan pecal. Siap ade sambal tempoyak dan ulam2 lagi, dan paling best ade ikan masin..wah berselera kitorg makan, maklum la masakan mak!!! Cawan tambah berkali2, aku pun sama!!!

Selepas makan, kami mula berkemas2 utk balik ke KL, sedih betul rasenye..Yang pasti nye, suar jeans aku makin ketat, walaupun hanya 2 hari di Ipoh, sebab asyik makan memanjang..hehehehe..

2 comments:

Biqque said...

icam kecik lagi tu yg tak tahan tu hahahahaha!

ooooo i kalo blk tepen, mmg tak sah tak naik 2kg! jgn kata seluar luar, seluar yg dalam pun ketat! hahahahaha! ish sensored!

ha gambar kasi upload yeeee!

Unknown said...

Icam tu poyo jek..

hahahaha tu la balik kampung tu je la keje nye, makan makan dan makan!!

Gambar bbq ade kt camera Icam, lupe nk amik kat dia, kat kamera ktiorg ade gambar2 flora dan fauna jek ish tension betui laa..