Tuesday, November 1, 2011

Money Matters

Setiap kali dapat gaji, benda pertama yang Chawanna buat adalah bayar hutang..hutang kereta, rumah, kredit card, bil air/letrik/astro/internet/nursery Aqilah/insurance peribadi dan yang seangkatan dengannya. Korang plak macam mana? sama situasi dengan kitorg tak?

Bercakap pasal hutang, kalau ikutkan, memang sampai mati pun tak habis. Hutang rumah saja mungkin akan ambil masa sepanjang hayat untuk diselesaikan, macam kes aku, ada 27 tahun lagi nak selesai huhuhuhu, by that time umor aku pun dah masuk 57, kalau kerja lagi, ok la kot, kalau tak kerja?? Mungkin aku leh suruh Aqilah yang bayar hehehehe (dengar tu Aqilah, jangan nak duk free jek!!!) 

Hutang kereta pulak, lagi 2 tahun nak selesai dah. Yang ni memang aku tak sabor-sabor nak tunggu, maklum la, keta pun dah tua, kang tak sempat bayar hutang, kiok plak dia. Selesai hutang kereta, boleh la aku menghela nafas panjang..

Hutang kredit kad...hmm yang ni yang letih nak tengok ni. Nasib la kredit limit aku cuma 10k je, so takde la aku pening sangat. Tapi nak selesaikan hutang bukan mudah. Lepas balik NZ ari tu, gedebab aku terduduk tengok statement, rasanya masa swipe hari tu, macam 3-4 kali je, tapi gara-gara dah convert ke RM, memang boleh buat aku terdiam la kejap!! Ok yang ni tak leh salahkan sesiapa, sebab sendiri yang buat. So bulan lepas, aku nye gaji memang banyak abis bayar utang kredit kad, sampaikan savings aku ciput je!! ish ish kesian kan!

Tabung tembikai tu Aqilah punya, ada orang hadiahkan kat dia hahaha..teringat plak zaman aku dulu-dulu, dapat duit je, masuk tabung, lepas tu disebabkan tabung tu jenis seramik, kitorg pecahkan je nak kuarkan duit..bleh? Harap-harap Aqilah tak buat la macam tu keh keh keh..

Pasal savings pulak, tiap-tiap bulan, aku mesti akan savings, tak kisah la berapa sekali pun. Percaya tak korang aku penah masukkan duit dalam ASB RM 50 jek?? Sebab masa tu sengkek sangat, tapi niat dihati nak savings jugak hahahahah (ok sungguh memalukan yek, dah la time tu ASB tak leh buat online...aku tabahkan je la mengadap muke teller bank tu kah kah kah, ..tapi tu kes beberapa tahun yang sudah, sekarang kalau masuk sikit pun aku tak kisah, sebab boleh buat online huahuahua..)

Selalunye, lepas bayar hutang, aku akan terus masukkan duit yang ada ke dalam account savings masing-masing (ye account Cawan pun aku yang manage, dia cume tau dia ada duit nak belanja dan sikit allocation untuk hobby dia jek, so kalau aku songlap duit dia pun dia tak tau. Tapi aku takde la jahat macam tu, aku jujur dan amanah..cewahhhh) Lepas tu baru guna untuk joli. Kalau aku tunggu joli dulu, pastu baru nak simpan, memang jawabnya KOSONG la..

Jadi untuk memastikan kitorg selalu on track bab-bab bayar utang dan simpanan nih, aku ada buat spreadsheet untuk segala expenses kitorg, hutang piutang yang kitorg ada, so dari situ tau la berapa aku nak guna bayar hutang, joli dan savings. Jadi setiap awal bulan, kitorg akan duk mengadap spreadsheet tu dan update apa patut, sapa nak masuk lebih/ nak bayar utang lebih/nak joli lebih, time tu la kitorg discuss, tengok sesuai dengan kewangan ke tak. Kalau sesuai, boleh la proceed, kalau tak, ditangguhkan untuk sementara waktu la jawabnya..

Pelan-pelan kumpul duit..nanti bertambah la dia, tak kisah la sikit mana pun..JANJI ADA!!

Musuh ketat aku yang warna biru tu, best friend aku dulu yang kuning tu, dan sekarang, best friend aku dah bertambah yang merah pula..hehehe

So sekarang ni, demi mengelakkan aku berbelanja dengan kredit kad lagi, aku dah sorok kad tu kat tempat lain. Dalam purse aku sekarang cuma ada debit kad Maybank dan kad Big tu. Aku suka pakai debit kad Maybank yang kuning tu untuk isi petrol kat kereta, sebab dia takde amik duit aku untuk pre-authorization, kalau pakai visa debit Maybank yang gambar Cherry tu, diorg akan amik RM200 duit dalam account untuk pre-authorization, lepas 2-3 hari baru dia lepaskan duit tu. So leceh la kan, kalau masa tu memang ada RM200, dah tak leh nak guna untuk benda lain. Shopping mall pun dah banyak accept Debit Kad Kuning Maybank tu, antaranya Sogo dan Jusco.

Yang kad merah Visa Big tu pulak, aku baru apply, yang ni macam kad kredit fungsinya, tapi kita tak berhutang. Sebab kena reload dulu kad tu, lepas tu baru boleh guna. Kalau reload RM500, boleh la swipe sampai 500, kalau dah habis, topup lagi. Mudahkan?? Dah la tu, Kad Visa Big ni boleh guna diserata dunia yang ada logo VISA, sama jugak macam kad debit Maybank Cherry tu, tapi kad debit Maybank warna kuning hanya kat Malaysia je boleh guna. Nak apply kad ni senang je, tak perlu isi borang dan pay slip, apply je online. Ni sebenarnya loyalty card program AirAsia, setiap point yang kita beli tiket atau apa-apa merchandise dari AirAsia akan dapat point, kalau cukup point nanti leh la redeem tiket ke mana-mana. (ewah promote plak aku nih hahaha)..sapa-sapa nak kad ni boleh masuk sini --> BIG.


Emm nampak gayanya memang sampai hujung tahun ni aku dah tak berjalan ke mana, sebab nak topup savings yang ada. Harapnya success la.. korang plak macam mana??


17 comments:

Ely Hasrul said...

aku dh lama xade income. keje plak asik byr utang aje. cemana tuh? zzzz

Unknown said...

Ely Hasrul: Ok la sb ko masih mampu nk bayar utang, kalau tak mampu, tu yg susah tu. nanti dh selesai hutang, boleh la senang lenang..tak gitu???

iedaiar said...

klu income ciput ni kena saving la memanjang ;D

Biqque said...

hoi! i tatau pun u ada kad merah tu!!! ye ke bleh dpt redeem tiket??? RUGI NI TAK APPLY!

Fatt said...

aku rasa bengang sbb dorg baru nak intro kad BIG. dari dulu aku dah suggest kat pak tony tp slowmo tul. la ni, time aku dah beli sume tiket baru nak citer psl kad BIG...aku kasik BIG slap kang baru tau...hahaha..aku pun skrg tgh gigih membayau utang...tahun dpn ialah thn membuat duit...sama2 kita berkerja keras...gambate kudasai!!

Unknown said...

Ieda lar: Emm xkisah ciput ke beso ke..janji saving je mana boleh..

Biq: I baru apply, ni baru nk kepoh2 share hahahah.. Ye boleh redeem tiket kalau cukup point, kalau tak cukup pun leh redeem, tapi kene topup duit sendiri la mana yg tak cukup tu.

Fatt: Aku pun rase bengang, sb dh byk tiket beli sblum ni. Entah2 dh byk point dh leh dpt. Memang tak aci.. Elok sgt ko nk kasik BIG SLAP kat pak tony tu... Bab utang tu, memang sedang gigih membayor nih huhuhuhu.. (pengsan)

Anonymous said...

hutang ptptn tak masuk ke haaa?

Unknown said...

Totty: Ada lah ..kan yona dah tulis *hutang kereta, rumah, kredit card, bil air/letrik/astro/internet/nursery Aqilah/insurance peribadi dan yang seangkatan dengannya.*

ewahhhhh tu ha SEANGKATAN DENGANNYE.. masuk la semua ptptn, utang buat baju kat Ipoh rm30, utang beli eskrem gune duit Aqilah, utang mcm2 lagi la..

Lily Riani said...

utang eskrem aqilah tuh i akan ingat kan dia untuk tuntut...ehhehehhehehi buat blog entry on this topic jek boleh??? i pun sama gak,,, lagi kantoi sbb EU trip. thats why, EU trip buat alternate yr or 1 big trip a yr, tak leh buat trip kecik comei lote dah. nasib baik AP country dah cover majority. ehheheh....

oh! by the time abis byr, dah ready nak book lagi satuh tul tak. next year scandi ctry, ada brani travelholic?!?!?

Unknown said...

Lily: Hahahah, tak aci la Aqilah nk tuntut!!!! Ye la, i pun thn depan dah ada europ trip, Jpn tu pun dah abis slash kasi murah. Tu la, AP dah byk cover, so takde la heran sgt nk cover kan..

Memang, habis bayar satu, ada book satu lagi, lepas tu garu pala. Scandi? wah best, tapi next year tak dpt la. Pas europ i nak hibernate beberapa bulan..sob sob sob..

niL said...

naa...ko lah idola aku!!

Unknown said...

Nil: Idola apa? ustazah impian? hahahahhaha apa ke gileeee..

Ely Hasrul said...

aku pon nk jadik kan ko idola aku. idola menyimpan laa.. xyah la berangan ustazah impian hahahha

Unknown said...

Ely Hasrul: Hahahah gile la ko idola menyimpan pun ada hehehe.... Ustazah impian tu memang jauh panggang dari api..kah kah kah..

mummy lesha said...

samalah kita :) kitorang pun ada budget spreadsheet sejak kahwin 10 tahun lepas !!! ini hubby i yg buat sbb bini dia tau berjoli saje..heheh :) tapi tiap-tiap hari i akan update spreadsheet tuh ! kalau org tanya berapa duit minyak kereta bulan 2 tahun 2005 pun i boleh bagi tau ! tapi spreadsheet tuh jugaklah yg tolong kitorang plan for our travelling all these years :)

duit savings kitorang pecah-pecah masuk a few tpt termasuk tabung travel :)

Biqque said...

okeh! dah apply! kahkahkahkah! pak tony tu saje je...dia tau kalo dari dulu dia buat, dia yg rugi, so dia buat skang, KITA YANG RUGIIIIi siut tul!

hibernate? ye keeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...

Unknown said...

mummy lesha: Tu la, kitorg pun gune spreadsheet yg sama utk plan budget travelling kitorg.

Hehehe..memang harus pecah-pecahkan tabung tu, kitorg pun ada house fund/travel fund. Kalau sekali gus gedebuk, memang ke laut la..

Biqque: Ye la, memang dia rugi beso la.
Ye I nk hibernate pas Bandung, lepas tu aktiviti savings secara keras-kerasan hahaha