Wednesday, April 20, 2016

Tasmania: Roadtrip to Eastern Tasmania (Part 1)

Bulan Mac lepas kami ke Hobart, melalui Melbourne. Tiket murah-murah je, sebab fefeling nak road trip, maklum la dah ada extra baggage ni, turun naik train tu memang ehem sikit, kalau berdua je takpelah hihihi.

Kami menaiki Jetstar dari Melbourne ke Hobart, harga tiket return setiap orang lebih kurang RM300+ seorang, agak murah la jugak. Tiba di Hobart Airport dah senja. Campervan yang kami sewa ialah dari company Apollo, tapi business hour diorg dari 8AM-4.30PM saja, so next day baru kami ambil campervan. Untuk malam ni, kami sewa kereta kecik je dulu, dan duduk semalam di Hobart CBD. Jarak Hobart Airport ke Hobart CBD ialah lebih kurang 30 minit perjalanan menaiki kereta. Lepas check in hotel, kami keluar semula, untuk beli groceries di Coles nak stock up dalam motorhome kami nanti. 

Suka betul budak berdua ni lepak dalam ni. Aqilah suruh daddy beli "kereta" macam ni kt KL nanti hahaha.


Esok harinya, seawal 8 pagi, kitorg kembali semula ke Hobart Airport untuk pickup motorhome kami. Kitorg pilih EURO Deluxe, 6 berth, dengar harga AUD 1684.10 (harga termasuk insuran, yang berharga AUD 44 sehari), kalau tak ambil insurance, memang boleh murah lagi, tapi kami tak mahu ambil risiko, jika terjadi apa-apa, so tabahkan je la hati nak bayar insurance tu. Kami pilih insurance yang bondnya hanya perlu bayar AUD 250 saja if apa-apa jadi.


Sebelum mula trip kami, Apollo staff yang bertugas, telah bagi sedikit briefing tentang nak guna motorhome ni, cara nak isi air di tank, buang grey & waste water, charge power plug, dan tips-tips lain yang penting untuk operate motorhome ni. 


Plan hari ni, dari Hobart kami akan melalui Swansea, Spiky Bridge dan akhir sekali kami akan stop di Freycinet National Park, dan bermalam di sana. Bismilah..ayuhlah kita ber"roadtrip" huhuhu.. Berdebar jugak rasanya bila duduk dalam ni, semua passenger kena duduk di ruang meja makan, sebab hanya kat situ je ada seatbelt. Tapi paham-paham je la ada budak ni, kadang diorg nak berjalan la, nak baring la sebab dah tau ada katil. So ada la jugak diorg lepak-lepak kat belakang tu. Tapi harus diingat, memang tidak selamat kalau jadi apa-apa jika duduk dekat belakang ni, sebab melantun-lantun masa dalam perjalanan. Bunyi alatan memasak dalam cabinet usah cakapla, memang bising tong tang ting tong sana sini hahaha. Mula-mula tak biasa jugak, tapi bila dah lama-lama rasa immune dengan bunyi tu semua, dan kami pun lepas tu pandai dah nak susun supaya boleh kurangkan bunyi bising tu. 


Harus di ingat, walaupun ada toilet dan shower dalam tu, tidak bermakna korang boleh buang air kecil dan besar mahupun mandi sesuka hati ketika kenderaan bergerak! kena berhenti dulu okay! kalau tak, memang nahas la duduk dalam tu hahaha.


Salah satu beach di kawasan Swansea. Kami main stop je mana-mana yang kami rasa nak stop, sebab tak ikut sangat itinerary yang kami dah buat hihihi. Cuaca tidak menyebelahi kami pada hari ini, sekejap cerah, sekejap lagi mendung, kadang-kadang langit biru tanpa matahari, kadang-kadang kelabu asap! Hui tension jugak, memang boleh spoil mood huhuhu.


Posing depan motorhome! Yang besar ni, boleh muat 6 orang! Siap dengan dapur, shower & toilet. Perkakas masak semua pun ada. Memang ibarat rumah bergerak. Syukur tercapai juga cita-cita nak naik benda alah ni. Dulu masa ke NZ tahun 2011, aku penah cakap dengan Cawan, pasal nak merasa road trip dengan benda ni huhuhu. Trip kali ni aku pergi sekali dengan adik aku dan husband dia. Meriah betul rombongan kali ni kikiki.




Muka budak tak mandi pagi..acah-acah handsome gitu. ;p




Berdekatan dengan beach tadi, ada Spiky bridge, dikatakan bridge ini dibina oleh prisoner di sini. Agak famous jugak tempat ni dikalangan pelancong. Bagi aku biasa je la, sebab dah tepi jalan kan, so pegi je la tengok. 



Spiky bridge dari bawah 

Destinasi berikutnya Freycinet National Park. Ini memang salah satu destinasi idaman jika ke Tasmania. Dua minggu sebelum ke sini, aku telah call dan email Freycinet National park bertanyakan tentang campground untuk motorhome kami. Katanya tempat ni selalu fullybooked, sebab tengah peak season. So masa call tu, aku mintak dia reserve untuk motorhome kami. Saiz kenderaan perlu diberi sebab bukan semua kawasan di campground tu boleh muat dengan camparvan/motorhome kita.

Pada mulanya, kami berhasrat nak FREE Camping je dimana-mana di kawasan tu, tapi mengenangkan, air adalah sumber paling penting dalam hidup ni, so kami tekad nak amik campground yang siap sekali dengan power, air dan dump point! Tak payah pening nak pikir nak topup air dan buang najis kat mana nanti hihihi.

Storage air tank dalam motorhome tu, seingat aku 100liter, hanya mampu tahan 1-2 hari ikut penggunaan, jika dah guna untuk masak, membasuh pingan, mandi, dan guna toilet, sehari pun boleh lesap air dalam tu. Kebanyakkan free camping ground yang aku survey takde sediakan air, toilet je ada, ko rasa? Eee memang tak la hihihi. Toilet tu kira baik la dia nak sediakan, sebab setengah tempat tu, memang kawasan tandus/bush je hahaha. 
  • INFO: Untuk reserve campground untuk camping (tent), atau campervan/motorhome di seluruh Tasmania, sila refer pada link ini --> Tasmania National Park: Camping and Cabin Fee Info. Segala info berkaitan dengan camping ground yang terletak di DALAM KAWASAN NATIONAL PARK TASMANIA, boleh didapati di sini.
  • Dan jangan lupa untuk paham dan hadam Terms & Conditions untuk setiap tempat yang korang nak camping tu. Diorang memang strict bab-bab ni semua hihihi.
  • Dan satu lagi yang paling penting, kebanyakkan National Park di Tasmania memerlukan Pass untuk kita masuk. Kalau tak sure apa jenis pass yang korang perlukan, boleh refer di sini --Type of Pass Needed dan Tasmanian National Parks Entry Fees

Ini contoh pass kami, valid up to 8 weeks dari date kami beli, dan per vehicle (up to 8 person)termasuk semua National park, including Cradle. Total harga adalah AUD 60. Memang berbaloi. Di situ nanti, diorg akan tulis nama dan no registration kenderaan korang, dan lepas tu, letak dekat depan dashboard. Pass ni boleh dibeli online, ataupun di National Park Visitor Center.


Dah selesai beli pass, kami terus ke Cape Tourville, berdekatan dengan campground kami. Ini adalah salah satu short walk yang disuggest dalam website tourism Tasmania. 
Boleh refer sini untuk senarai penuh 60 Great Short Walks yang ada di Tasmania :), jangan cakap akak tak payunggggg hihihih 

View dari atas..kalau ada matahari ni, mungkin boleh nampak kebiruan air laut tu..tapi apa nak buat, bab-bab cuaca ni diluar bidang kuasa kita..ye tak?

Gigih nak berjalan sendiri hehehe



Circuit sepanjang 600meter ni, cuma mengambil masa selama 20 minit saja, tahap kesusahan, adalah TIDAK SUSAH, kalau Zafran boleh, tak kan korang tak boleh? tak gitu? hihihihi..

Sebahagian daripada pemandangan yang ada di Freycinet National Park ni. Sebenarnya dalam ni ada banyak lagi walks yang menarik, cuma larat dengan tak je nak hadap.

Coastal view yang cantik, boleh nampak batu-batuan merah ala-ala di Binalong bay di sana tu..nama lain Granite (Pink Feldspar), sebab batu-batu tu nampak macam warna pink, ada macam tint oren & cream. Opposite dari tempat ni, ada the Nugget, tapi aku takde pulak amik gambar benda tu, nanti la aku korek kat camera laki aku..maklumla lens ni tak leh zoom jauh kikiki

Kalau bernasib baik, dari atas ni boleh nampak dolphins, tapi masa kat sini, hanya nampak burung-burung je dekat the Nuggets depan sana nun. (Ye tiada gambar the nugget! eee yapedaaa aku nih!)

Lighthouse. 

Ni satu lagi short walk yang kitorg pergi lepas Cape Tourville tu, Sleepy Bay walk, tapi yang ni agak susah sikit sebab jalan tak rata, dan banyak naik bukit. Tapi lawa sebab warna air sangat jernih dan biru turqoise, ditambah lagi dengan batu-batu granite yang merah/pink/orange menyala tu. Kalau ada matahari ni aku gerenti lawa nak mampus hehehe. Tapi takde, so layan je lah..
Hasil dari erosion process dari air dan angin, selama beratus juta tahun, telah menghasilkan batu-batu yang cantik macam ni! Subhanallah, memang terkesima dibuatnya bila tengok macam ni.

Sebabkan aku tak berapa gigih berjalan turun sampai ke beach bawah tu, aku stop sampai sini je. Memang tak mampu nak dukung Zafran turun ke bawah, dengan jalan yang tak berapa rata dan berbatu, mengigil kepala lutut rasanya. Laki aku entah kat mana, Aqilah pulak paham-paham je la, dah pandai jalan sendiri, tau-tau dia kedepan dulu, dah satu hal plak nak jerit-jerit kat dia suruh tunggu kita hahaha. So kite stop sini je la, jom balik campground, nak masak,lapar kot huhuhu..Esok kita sambung jalan lagi, nak tengok wineglass bay..hmm..


8 comments:

agip roslan said...

perhh...lawa gambar camera full frame neh..hahah

lydia said...

lawa-lawanya gambar...=)

PaE said...

maigodddd x sia2 ber FF tuuuuuu.. cantek giler gambar ko weh!!! terpaksa la aku gemukkan tabung ayam demi gambar setaraf rakan2 FF sekalian. Sorok kamera la aku pasni.. rendah diri.. hahahahhaha

Mie said...

Wah... bestnya...

Mrs Ayu said...

Wow...bermotorhome kat Tasmania!Kami pun nak repeat la...last year dah try ke NZ.Nak try Oz pulak

Syazana said...

cantiknya gambar!! btw motorhome tu macam RV ke?

masMZ KaKiJaLaN said...

hahaha konpius aku tengok tarikh.... Aqilah nampak tinggi la pulak.

semoga satu hari nanti leh sampai NZ, hohoooo.... #doakanplissss

Biqque said...

aqilah nmpk mcm anak cina campo viet...rare muka dia ha gitu...mata sepet hehe

nugget kat tempat ni ada tak mcm nugget point kat NZ yg kita pi tu?