Tuesday, March 10, 2009

Our Aussie Adventures - Coolangata, Tweedshead, Byron Bay, Surfers Paradise

5 March 2009
Hari ni sorang lagi member kitorg sampai ke Gold Coast, Nizam..

Dia dtg lambat ade sebab sebenarnye. Sebab nye, time kitorg beli tiket tu, dia sorang je lepas utk date 4-8 March 2009. Pas tu yg lain2 tak lepas, sb tiket AA tu dah abis org lain booking. Pas tu kami berenam lagi ni, cari la tarikh lain, cari punye cari dari pg sampai petang, last2 dapat la date 2-7 March 2009, Sharul dan Biqque plak amik tiket balik 8 March, jadi dorg berdua la yg paling lame kat situ..hehehe

Ok back to the story kan..pagi ni kitorg dh plan nk amik Zam kat airport, so seawal kul 6 pagi (GC time) aku dah bangun, dan terus kejut Cawan ajak mandi same2..jimat masa sket kalo mandi skali gus ni..heheeh..(tak buat ape2 pun ok!!). Walau pun kami dah awal, tp ade plak la hamba Allah yg slow cm siput plak..akhir nye kitorg kuar dari apartment dlm kul 7.20 AM!! Zam sampai ke airport dlm kul 7.40 AM..ha mesti gelabah la mamat sorang ni ingat kene tingal atau pun kitorg lupe nk amik kan..
Perjalanan ke airport dlm 30 minit je, nasib baik pagi tu tade byk kete..sampai2 je kitorg kat airport, tgk Zam baik punye hembus!! Isap rokok..lepas gian la sb dh 8 jam pose rokok..kekeke..

Dah pick up, kitorg terus menuju ke Coolangata, kat situ ade beach dan jugak Captain Cook Memorial..aku pun tak berapa pasti la rupe bentuk tempat ni mcm mane..sb tak search kt internet pun..aku ingat biase2 je la kan..along the way tu..kitorg memang lalu di persisiran pantai je..What an amazing view!! Cantik nye!! Air laut yg wane biru, kehijau2an sket, dengan pasir putih bersih, ngn matahari yg bersinar2 terang pagi tu..perg...rase cam nk terus terjun ke laut pun ade nih..

Akhirnye kitorg stop kat satu tempat ni, dan ramai2 turun dari kete, sb nk amik gambar..suasana time ni best betul, sb rase breezy jek..angin sepoi2 bahasa, sejuk2 la jugak walaupun matahari dah tegak kan..tp kitorg masih tercari2 tang mane la Captain Cook Memorial nih..tak de nampak pun tande2 dah sampai situ..kitorg sebenarnye berenti ni sb nk tgk pemandangan yg cantik tu..hehe..kt sini aku rase cam nk baring je atas rumput dia..sb bersih yg amat..ee geram betul la..


Pas dah amik2 gambar kitorg p turun ke bawah street tu sket, Duranbah name tempat ni, kalo betul la, sb aku tgk signboard street dia ckp lain..tak kisah la labu, janji aku sampai tempat nih, pas tu cantik plak..peduli ape ngn name tempat kan??

Kat pantai ni la ade pertandingan surfing, so brand2 cam Quicksilver dan Roxy tu memang bersepah la kan..Nizam sempat shopping selipar Quicksilver tu..siut betul..murah je kate nye..


Aku tak buang mase terus pegi ke arah laut je..sb nk tgk tempat tu, memang cantik la kan..tadi tgk dari atas jek, sipi2..kali ni pijak sendiri kat tempat tu..air ombak besar mane pun, maintained jernih je air..pasir putih tak payah ckp la..Masya Allah aku teruja gile..tak leh nk ckp..aku rase korang kene pegi experience sendiri baru tau kot.. (tp aku recommend utk org yg suka pantai dan mandi laut je la, sesapa tak minat tak payah pegi..hehe)

Lama gak bertengek kat pantai tu, amik gambar lagi dan lagi..kalo ikut kan aku nk mandi dah..tp diorg plan nk mandi kendian kat Byron Bay tu..aku sabor je la..tp aku tau..masing2 dah membuak2 rase nk mandi tu..waves kat sini pun cantik2 je..gulung2 setinggi 1-1.5 meter..huhuhu..kalo aku terer surfing, memang aku beli dah surfing board tu.. (Bebeh, nanti kite cube surfing plak ye..pas kite ade lesen scuba hehehe..tp kene p Aussie la..atau New Zealand, cewah berangan..)

50 minit kemudian, tanpa membuang masa, kitorg terus pegi ke Tweedshead, kat sini ade Minjungbal Aboriginal Cultural Centre , cam muzium org Asli Aussie la kan..tp aku tak turun, nampak cam tak best je..bosan pun ade. Aku lepak dlm kete je la. Diorg p amik2 gambar depan entrance tu, p cek harge AUD 15..fuhh rase rugi je masuk muzium, baik kitorg mandi!!

Semua pun cam setuju je tak masuk muzium tu..kitorg terus blah ke Byron Bay..jeng jeng jeng!!

60 minutes later..

Sampai la ke Byron Bay, actually Byron Bay ni dah masuk dlm border New South Wales (north of NSW), tp nasib baik dekat ngn Gold Coast..

..ni yg aku leh gambarkan pasal Byron Bay tu..(peringatan, ni aku baru nampak dari jauh, belum jejak kaki lagi nih..baru dlm keta)

BYRON BAY = Picturesque, charming, alluring, beautiful, unspoilt hinterland

Diiktiraf as one of the beautiful places on earth..Ya Allah memang cantik..korang pegi la google sendiri cari images utk Byron Bay..mesti korang teruja..I might be over-reacted when describing things, but this one, memang tak tipu punye la..kalah la Bali tu 1000x time, Phuket kalah dalam 100x la (hahaha jgn marah org2 Bali dan Phuket..but I still love Phuket as compared to Bali!!)

Ok back to Byron Bay..

So the first destination kat Byron Bay ni ade la light house dia..Cape Byron Light House..Sebenarnye, Cape Byron ni, adelah the most eastern mainland kat Aussie ni..kira cam kat Kudat tu la, (if korang tau la yg Kudat tu adelah tip of Borneo!! kalo tak tau tak pe la..aku dah kasi tau pun..ehehehe)..view dari light house ni memang cantik..aku rase gambar2 yg kitorg amik tu mungkin tak dpt nk interpretasikan rupe tempat tu yg sebenar, memang tak puas la tgk ngn mata sendiri..emm macam mane ek nk ckp..rupe dia ala2 gambar dlm poskad la lebih kurang..yg bile korang tgk tu..terus mcm "WOW!!!" (emm mungkin la..susah nih nk explain..hehehe)

Kat sini cuaca lagi windy dan sejuk sket dari Coolangata tadi tu..hehe

Dekat light house tu ade satu trail yg leh turun ke bawah utk ke arah pantai la..tak turun terus la..kire suku2 dekat ngn pantai dia la..sb kawasan tu rocky..agak bahaya nk turun2 nih..ombak pn kuat..masing2 duk snap gambar je..sb memang cantik, yg amik gambar sendiri pun ade..aku tak peduli dah..mcm biase menikmati keindahan alam semula jadi la..tak de dh camera2 nih..sb tak same feeling tgk kat gambar ngn mata sendiri..


Sambil2 duk merenung ke arah laut tu, aku ternampak la ade makluk duk bergerak2 dlm air..mcm ade movement la..tp tak berapa clear..aku ckp kat diorg..ade whale kot..tp semua buat dek..tp nasib baik la si Cawan ni dengar ckp aku, dia terus zoom..dan hasil nye...tadaa..dapat la gambar dolphin..ade dlm 20 ekor tak silap aku..lagi la aku gumbira yg teramat..tak sangka dpt tgk yg betul..kire betul la ape aku ckp tu..hehehe..walaupun bukan whale!!!

Emm aku rase tak perlu la nk describe panjang pasal Byron Bay light house dan beaches dia..korang layan je la gambar koleksi dari camera aku dan member2 aku nih.. kat bawah ade sambungan cerita lagi..


Lepas melepak dekat Cape Byron Light house tu, kitorg turun balik utk pegi ke town dia..comel gile town dia..kecik je..korang penah tgk citer Gilmore girls tak? town dia rase nye besar2 tu je la..kedai 1 tingkat, comel2..
Kat situ sbnarnye kitorg nk cari makanan, tp syg betul, tak de yg halal, kebab pun ade pork..so aku dan Cawan beli eskrem Baskin & Robbin tu..(kat Malaysia aku tak penah pun beli eskrem mahal2 nih, Cawan belanja..hek hek hek..thank u bebeh)
Sambil2 makan eskrem tu, aku masuk kedai2 souviner berdekatan kat area tu..beli fridge magnet Byron Bay, T-shirt dan jugak postcard. Kat sini boleh di considered sbgai kawasan luar bandar sket la..jadi harga barang2 bleh tahan murah..
Dalam jam 2.30 PM, ktorg terus drive keta pegi beach depan tu, dlm 5 minit je pun, tp before that kitorg kene tunggu si Meor plak, sb dia hilang duk shopping sorang2..lama gak la kami tunggu, dlm 15 minit..emm sabor je la..
Ha dah sampai pantai ape lagi tunggu, aku, Biqque & Mona terus tukar baju dlm keta..sapu2 sunblock..dan terus tuju ke pantai..
Heaven gile la kan..tp gambar plak tak de..maklum la semua bz mandi manda, so gambar dlm camera digital tak de la..(FYI, gambar filem underwater aku tak berapa jadi sgt..ade yg clear ade yg tak clear..mcm kene beli Olympus underwater je nih..haram betul la..buat penat je kitorg posing..)
Air kat Byron Beach ni sejuk gile, walaupun dh kul 3 PM!!! Matahari sgt terik, tak payah ckp la..tp disebabkan windy, tak de la terasa sgt..ombak2 kt sini tak seganas kat Surfers Paradise tuh, so memang syok la kitorg mandi manda..sambil2 tu kitorg sempat bersnorkeling jugak (walaupun tak de gear snorkeling kan), kat tepi2 pantai pun leh nampak ikan2..padahal tepi jek..aku rase kalo ke tengah, mau macam2 jumpe..jerung pun ade agak nye..hahaha..tp secara overall..aku suka pantai dia..SUKA BANGAT!!!!
Dah selesai mandi manda, kami pun bertolak utk balik ke Surfers Paradise, kali ni Cawan plak driving, sb Sharul dah penat..so sepanjang jalan tu, aku duk sblah dia, sambil layan2 dia bersembang, sb takut mengantuk..yg lain2 tgh layan zzzz kat seat belakang...
Sejam kemudian dlm kul 6.15 PM, kitorg sampai ke Broadbeach (Broadbeach ni dekat je ngn Surfers Paradise, dlm 5 minit driving jek). Kat sini ade shopping complex, Pacific Fair nama nye.. Disebabkan semua org dh lapor tak makan dr tgh ari tadi, kitorg pun singah la Pacific Fair nih..Park keta, dah terus jalan masuk..
Besar jugak tempat nih..mcm2 org dan kedai ade kat sini..tp time ni tak teruja lagi nk shopping, sb semua kebulur dah..so terus pegi ke food court diorg..pusing punya pusing, jumpe la satu kedai ni yg jual fish n chips, semua fish kat sini, chicken dan beef tak de!! emm kitorg terus la mengorder satu sorang..makan tak toleh kiri kanan dah..harga makanan boleh tahan la murah gak, kalo ikut rate AUD dollar ni, dlm 7-14 dollar je..tp belasah je la..cili sos pun kene bayar tau, 0.50 dollar utk satu paket kecik tu..emm sabor je la..org kt Malaysia, dpt makan free je..siap leh tapau balik umah cili sos hahahaha

Dah selesai makan, kitorg bersetuju utk berpecah, sb senang sket nk shopping, kang ramai2 ikut, ade plak yg tak suke ke ape ke..kitorg janji tunggu kat keta dlm 1.30 jam kendian..
Aku dan Cawan terus berjalan tak toleh kat diorg dah..mula2 masuk kedai Canterbury..ade sale..tp baju dia tak menarik pun..so terus kan perjalanan lagi..pas tu aku masuk plak ke Pharmacy ape tah..sb besar gile..ala2 Guardian la..segala macam ade..pas tu tgk ade sale perfume Britney Spears yg Fantasy tu, harge utk 100ml = AUD 49..Wow!! murah gile..aku pun p tanye la sales girl tu, leh cube tak perfume Britney yg lain, sb aku nk belikan utk adik aku, pas tu dia ckp contoh ade 1 tu je, yg lagi 2 tu tak de contoh..so aku pun dengan hampa terus kuar..dlm hati geram betul la..mcm la tak bleh bukak botol baru huh!!
Pas tu aku ajak Cawan pegi cari mainan dia la..punye la happy muka dia..tersengih2 cam kerang busuk..masuk je kedai pertama, terus borong sampai AUD 37++ (RM88++)..pas tu masuk kedai ke 2, borong lagi dlm AUD 17++ (RM 40++)..waa hebat betul..tak ingat dunia dah dia..aku duk sblah pun tak nampak dah..tp kasi chance la..sb keta2 hotwheels dia beli tu memang tak de kat Malaysia..kalo ade pun mahai gile la kan..aku pun encourage dia suh pilih lagi, lagi dan lagi..
"U, dah ade ke yg ni, beli la ni..amik ni..amik tu.." sb dia kate kene support minat suami, aku pun support la kan..janji bayor sendiri..huhuh, siap suh aku tlg cari kan edition T-hunt dia lagi..aku pun cari kan jugak la..tp tak jumpe..
Masuk kedai ke 3, Toy R Us tu, ade borong lagi, bape dollar aku tak ingat, tp dlm AUD 15-20 jugak la..(RM36)..

Ui korang kalo tgk muka dia..mcm budak2 yg umor 5 thn dpt mainan..suka gile babeng punye..sampai aku picit2 bontot dia pun, dia sengih je..slalu dia tak kasi buat kat public hahahaha..
Tp aku masih tak dpt ape...
Tension!! sb jalan2 sibuk duk layan dia..barang sendiri tak beli..eee!!!
Dia tgk jam, pas tu "Bebeh, sempat lagi ni nk shopping cari barang u ni, jom kite pusing lagi, ade dlm 20 minit lagi ni.."
Aku pun jalan je la..tgk kiri, tgk kanan..pas tu terjumpa la satu kedai ni, Terry White Pharmacy..
Salah satu sebab nape aku nampak kedai ni, adalah sb aku nampak byk botol perfume displayed kat sini..terus la aku ajak Cawan masuk sini..
"Waaa best nye, banyak nye perfume..tgk tu 15 dollar!"
"Ha yg ni 25 dollar je..i nk beli! i nk beli!!"
Nasib baik Cawan ckp, "ha pegi la pilih mane2 u nak..i tunggu ni.."
Aku pun terus cergas pilih mana2 perfume aku tgk..tp aku cari yg susah nk dpt kt Malaysia jek..
Pas tu teringat kat adik2 aku, terus aku ckp nk beli 3!! pas tu Cawan ckp pegi la cari..
So utk Muni aku belikan perfume Britney Spears - Believe 100ml, ni yg baru skali nih, kat Malaysia dlm RM 200-250++ kalo 100ml, tp sini cuma AUD 39 jek (RM 93), kalah harga kat Langkawi huhuh..paling best beli perfume ni dpt free gift plak tu..mesti Muni suka nih!!
Utk Lane aku beli kan perfume Sex in The City - Passion..harga AUD 19 (RM 46), utk 100ml jugak!! dan utk aku, aku beli perfume Kate Moss 30ml, AUD 25 (RM 60), bau dia best gile, aku rase cam tak nampak lagi kt KLCC perfume nih, lagi pun kalo ade kt Kl pun, belum tentu aku beli, sb gerenti mahal nk mampus punye..
Haaa memang best betul dpt shopping nih!!! rase indah je..Cawan terus ilang penat, kalo tak mesti complen2 kata penat la ape la..nk urut la itu la ini la..
Sbnar nye kitorg yg paling lewat sampai ke kereta tu, dlm 10 minit lewat, diorg dh tunggu lame kat situ..mesti menyumpah seranah..huhuhu..sori geng, tak selalu..hehehe
Ok pas Pacific Fair, kitorg pegi ke Surfers Paradise Boulevard plak, kat sini kata nye ade craft market (mcm pasar malam kat KL la lebih kurang, tp jual brg2 craft)..kitorg punye la excited, sb nk cari fridge magnet, tp syg, takde pun..last2 bengang, terus cabut dr situ..kitorg terus ke town Surfers Paradise plak, dlm 5 minit je..

Along the way, belambak2 kedai ade, jual souviner mcm2 jenis..kali ni aku tekad nk cari gak fridge magnet..diorg pun dh setuju nk jalan, Cawan terus park kereta..huuhuuh...maka bermula lah, agenda membeli belah lagi...

Kedai 1st aku masuk, dh spent AUD 8, beli magnet 3-4 jenis..dan 2-3 keping poskad..(aku suka beli poskad nih, sb gambar2 nye cantik2)
Kedai 2nd aku masuk, beli lagi magnet!!
Kedai ke 3 dan seterusnye, aku cume tgk2 je, sb rase cam dh cukup magnet tu..tp rasa tak puas ati tu masih ade, sb tak dpt lagi barang2 utk family in-laws dan family aku!!
Pas tu Biqque ckp kat seberang jalan ade kedai jual lagiiiiiiiiiiiiii murah..kitorg terus lintas jalan, dan masuk kedai tu, tak buang masa, terus tgk brg2 tu..memang murah gile..so aku pun belikan coaster utk mak Cawan dan mak aku, dan utk aku!!! pas tu magnet lagi huhuhu (aku tak leh tahan tgk magnet cantik2 nih!! mesti nk beli) total spent here dlm AUD 16 kot
Pas tu jalan lagi..sepanjang jalan tu memang kedai je...letih gak kaki aku nih..dah la sejuk2 cam nih!! Temperature time ni dlm 15-19 celcius rase nye, ditambah lagi ngn angin2 sepoi bahasa tu..adeh..sejuk la kaki tangan, dah la tahan kencing..
Pas tu kitorg terjumpe satu kedai ni, nama CONDOM Kingdom..aku ajak cawan masuk, sb nk tgk ape diorg jual..haha Cawan ape lagi..on jek!! Dlm kedai tu mcm2 ade..ckp je korang nk ape..mcm2 jenis alat2 utk tu la ade..hehehe..magazine tak payah ckp la kan..bersepah2..mcm terjuling gak mata aku tgk nye..tp kitorg tak beli pun..mahai gile "brg2" tu..
Pas tu jalan lagi, time ni dh kul 10 lebih dah..nasib baik dah makan, kalo tak, confirm tak larat nk jalan..
Dah hampir2 kitorg nk balik tu, kitorg terjumpe la sebuah kedai nih, memang jual souviner buatan Aussie, sb kedai2 murah yg kitorg tgk tu, mostly brg2 dia buatan China, mcm tshirt ke magnet ke..aku tak kisah sgt magnet buatan China, tp bende2 cam t-shirt tu, kalo leh nk la buatan dr Aussie ni kan..dah la nk kasi souviner heheh kena la kelas sket..

Kt kedai Souviner Aussie ni, kitorg borong t-shirt utk family Cawan..harga mahal sket la.tp worth it, sb design baju2 dia lain dr yg lain..
Perg lega gile dh dpt beli brg utk family Cawan, cuma tingal nk beli kat family aku plak, dan utk kitorg jugak!! Tp kitorg plan nk beli esok je kat Brisbane, sb kat sane pun diorg kata best utk shopping2 nih..
Malam tu kami sampai ke apartment dlm kul 10.40 PM, ingat nk mandi pool, tp rase badan ni dh overlimit dah penat nye..maka terus la kami naik ke atas, mandi manda, dan tido..malam ni aku tido ngn Cawan kat ruang tamu depan tv..huhuhuhu..best sejuk2, sliding door terbukak plak tu!!..meor baik punya dengkur atas sofa, dlm bilik, tingal Mona sorang huhuhuh..

0 comments: