Thursday, October 29, 2015

Hijab Style

Sejak kebelakangan ni, aku tengok dah macam-macam jenis hijab ada. Kalau tanya aku, memang aku setia je dengan tudung bawal aku. Cuma kebelakangan ini, aku bagai rasa dicuit-cuit hati ni untuk mencube style hijab yang baru. Yang pastinya kriteria style tersebut, haruslah dan WAJIB tutup dada dan tak jarang, dan tak warna warni sangat sampai mat bangla potong rumput pun boleh perasan ehehehehe..

Antara hijabster yang aku suka tengok cara-cara hijab style dan pengayaan mereka adalah Vivy Yusof, Dato Siti Nurhaliza dan adalah beberapa orang lagi. Sebab apa suka tengok gaya mereka? Sebab tak serabut dan simple je! Takde la berlilit-lilit bagai nak terjerut leher, ataupun bersanggul tinggi macam sarang tebuan, dan yang paling penting bukan jenis tudung bertraffic light bertingket-tingket macam mangkuk tingkat tu hahaha.

Contoh macam gambar bawah ni,hijap style yang sangat simple tapi sangat sopan..ayu je kan! Hmm mungkin dah tiba masanya aku tambah koleksi tudung sedia ada? maklum lah dah hujung bulan ni..ehem ehem..
Gambar dari Zalora

Dan yang paling best sekali adalahhhhh…dengan zaman berteknologi canggih manggih ni, jual beli tudung boleh dibuat secara online, bukan tu saja! Pilihan pun banyak sampai penyudahnya, nak pilih pun payah uols. Harga pun ada yang murah dan ada yang mahal, so boleh beli ikut kemampuan. Kadang-kadang yang murah tak semestinya tak cantik kan? Cuma perlu kreatif sikit je ahaks, ataupun boleh google je hijab style fashion tips, haaa berderet la keluar macam-macam! Untuk emak-emak macam aku ni, elok sangat la cari hijab style yang simple jek, maklum la ada anak kecik, kalau banyak-banyak sangat pin kat hijab, silap-silap anak kita tercekik pin tudung pulak hehehe. 

Yep, aku dengan hijab style yang baru 24 minggu yang lalu..lol 

So sekali lagi, thank you kepada semua pengusaha tudung serata dunia, yang telah menaikkan martabat hijab ni, sampai aku yang setia dengan tudung bawal pun boleh tercuba style hijab alaf baru hiks! 

Dan yang paling penting, dulu isu berhijab/bertudung ni pada suatu masa dedulu, orang ramai pandang sepi, kononnya kolot, tak maju, bosan etc etc. Tapi hari ni, alhamdullilah, semua tu bukan lagi menjadi isu. Tapi harus diingat, berhijab la kerana Allah swt dan ikutlah guideline yang ditetapkan oleh Al Quran, jangan semata-mata nak ikut trend saja, supaya usaha kita nak berhijab ni dapat redho Allah dunia akhirat..Ameen! J






6 comments:

Totty Mat Ali said...

promote le sikit pin tudung selit dalam entry tu =.= huhuhu

Biqque said...

i plak start dgn shawl tapi i pakai bawal pun hasil tgk u pakai bawal nampak muda (muda tau bukan mudah) dan senang hahaha...alhamdulillah moga Allah bg credit jugak kat u :D

tapi kalo berjalan baru i pakai balik shawl...shawl i plak mmg plain je la, tak reti nk corak2 sgt...

teringin gak nk pakai ala neelofar yg silang2 kat dahi tu tapi mesti nmpk tak sesuai kat i mencik...try jugak pakai loose longgar2 selebet cam vivy, hampeh sbb tak lawa mcm dia hahahaha!

niL said...

Terus aku bukak instagram carik balik gambo ko tu na!
Aku setia dgn tdung bawal, semenjak 2 menjak gemok nii..

Anash said...

ingat tadi salah bukak blog
kot la blog stylist
heh

Ren said...

gitewwww.

Pha Is said...

style la macam mana pun, asalkan tutup aurat dengan sempurna dan x berlebih-lebihan.. )