Wednesday, March 18, 2015

Taiwan: Taipei (Part 1)

Trip pertama kami untuk 2015 ialah ke Taiwan. Kali ni ada Zafran. Dari bulan Ogos tahun lepas beli masa MAS promo, alhamdullilah minggu lepas kami bertolak dan lebih seminggu kami di sana.

Secara jujurnya, bagi aku la, Taipei adalah biasa-biasa saja, tak jauh beza dengan bandar besar Asia yang lain seperti HK, Tokyo dan Seoul. Mungkin sebab aku bukan peminat bandar-bandar besar ni. Tapi ada satu dua benda menarik yang aku sangat sangat SUKA,

1) Taipei adalah sangat baby/kids friendly, tak payah susah-susah angkut stroller turun naik tangga macam di Seoul atau HK. Lif takde la nun jauh di hujung station ke apa ke
2) Orang-orang cina Taiwan jauh sekali berbeza dengan cina mainland, diorg agak sopan, dan baik-baik. Walaupun mostly memang tak tau english, tapi diorg sedia membantu if kita datang tanya. Of course la ibu macam aku dapat special treatment kalau naik MRT or naik bas..I like :)
3) Dan yang paling syok sekali, Taipei dan Taiwan secara generalnya, sangat breastfeeding friendly, sebab facilities untuk ibu yang breastfeeding macam aku ni bersepah-sepah, dari stesen MRT, stesen bullet train, shopping mall, airport, tempat-tempat attraction semua ada sediakan tempat khas untuk ibu yang breastfeeding! Tak macam dekat EU, mahupn OZ/NZ. So memang aku kasi 5 star untuk Taiwan :)
4) Taiwan ada banyak national park. Untuk orang yang sukakan nature dan scenery cantik-cantik macam aku ni, harus la wajib melawat dan tengok sendiri national park diorg hehehe.

Flight kami 7 March jam 1.35 AM. Memang cantik sangat la time macam tu. Semoga semua orang dapat tidur lena. Trip kali ni memang rileks abis, takde apa-apa KPI nak achieve, walaupun ada itinerary aku buat, tapi tak ikut 100% sebab malas nak follow sangat hehehe..

Inilah budak yang paling excited sekali. Dia pun ada terlibat tolong buat itinerary hari tu. Maklum dah besar macam ni, aku kena consider jugak apa yang dia suka, kalau ikut taste aku jek, takut bosan pulak dia.

Penerbangan ke Taipei cuma mengambil masa selama lebih kurang 5 jam. Dalam flight orang yang paling lena tidur adalah Zafran dan daddy. Aqilah pulak sibuk layan citer Hi-5 dia, aku macam biasa la kalau masuk dalam flight, nak tidur punya la payah, serba serbi la rasa tak selesa, tak kisah la naik AA ke MAS ke, sama jek aku tak leh tidur. Ada sekali tu aku baru macam nak terlelap, sekali Aqilah kejutkan kan aku "mummy kenapa tutup mata? kita kan pegi jalan2 ni" ..hampeh, aku baru nak rest dah kena kacau..

Sampai Taoyuan International Airport dalam jam 6 pagi. Kena isi form imigresen macam biasa. Ada satu section tu, dia tanya jenis visa. Terus aku terkesima kejap. Terpinga-pinga sebab aku langsung tak cek nak kena ada visa ke tak pegi Taiwan ni. Haih nasib baik la tak perlu visa..phew...

Lepas tu ada seorang petugas di airport tegur aku "cold..very cold outside" sambil tunjuk baju sejuk dia... Aku sengih je la kan, mengikut weather forecast, cuaca di Taipei dalam 17c-24c je, so takde la sejuk sangat kan..jaga la kau na, tengok la nasib ko lepas ni hahahaha...

Dah selesai semua urusan dalam airport, kami ke basement 1, untuk ambil bas ke Taipei Main Station. Kat airport ni, takde mrt direct untuk terus ke Taipei main station. Option yang paling murah ialah ambil bas, kalau kaya sikit boleh la naik taxi je. Kos naik bas lebih kurang RM 10-12, naik taxi pulak dalam RM120-150 (TWD 1000-1200). Jarak perjalanan dari Taoyuan International Airport ke Taipei Main station lebih kurang 50-60 minit.

Jadual bas di Taoyuan International Airport. Destinasi, route, company bas mana, masa departure, dan main stops bas ada tulis kat situ. Selamat aku, sebab aku tak study pun, aku cuma tau aku nak pegi Taipei main station jek.

Inilah rupa bas yang kitorg naik tu. Lain company, lain rupa dan design basnya, so jangan tanya aku lelebih bab bas ni. Sebabkan bas ni kosong, hanya kami sekeluarga dan beberapa penumpang lain, so syok la nak main cop tempat memasing. Time ni la aku baru ada rasa nak tidur. Maka sempat la terlelap 2-3 round sambil pegang Zafran, tau-tau je dah sampai bandar yang sibuk. Tengok kiri kanan tak tau nak turun mana. Annoucement dalam bas cakap mandarin pulak, tapi takde pun sipi2 bunyi macam *Taipei Main station* ke apa ke..adoiii.. Last-last Cawan tanya kat brother sorang tu, kalau nak turun kat Taipei Main station turun kat mana? Sekali mamat tu cakap, "here..here.." sambil tolong tekan kan loceng bas..huhuhu..

Dah kelam kabut turun, mamat ni baik hati nak tunjuk kan jalan, dia boleh la berbahasa inggeris sikit, jenuh jugak la aku tunggu dia nak explain macam mana nak ke main station tu. So last-last aku cakap kat dia, takpe la, kitorg amik taxi je pergi hotel. Sebab hotel kami berdekatan area Taipei Main station ni, lagi pun ada beg TROLI besar 1, dan stroller nak kena hangkut, malas la kan nak bersusah payah naik mrt ke hotel.

Kami tahan taxi tepi jalan, dan tunjuk nama hotel Longshan Inn. Sebabkan dia tak paham, aku cakap la kat dia, Longshan temple! Nearby Longshan temple. Dia mula-mula angguk paham. Dan naik semua orang, dia mintak no phone hotel, pastu dia call, baru sengih-sengih dia drive. Aku lega, driver taxi pun lega hahaha. Kos naik taxi ke hotel dari tepi jalan dekat Taipei main station tadi tu cuma TWD 110 (RM11), jarak perjalanan lebih kurang 5minit je kekeke.

Dah sampai hotel, terus bayar duit hotel dan tinggalkan luggage, check in hanya selepas pukul 3pm. Longshan hotel yang kami duduk ni, adalah di area Wanhua, iaitu kawasan bandar lama Taipei. Kat sini banyak jugak tempat-tempat yang boleh dilawati hanya dengan berjalan kaki je dari hotel kami. Harga pun sangat murah. Untuk double bedroom + 1 extra bed, untuk 2 malam, cuma TWD 4500 je, inclusive tax bagai. Hotel sangat bersih dan takde bau pelik-pelik, cumanya yang tak best sebab takde lif. Tapi nasib baik ada orang lain tolong angkat beg naik atas. Kalau tak sure aku kena sumpah seranah dengan Cawan..ngeeee

Tiang signboard tempat-tempat yang boleh dilawati sekitar hotel kami. Semua walking distance je. So apa lagi..jom kita!!

Longshan temple di waktu siang. Ramai yang tengah ber'solat' di sini. Boleh dikatakan meriah la jugak. Sebabkan temple ni sebelah je dengan hotel, so aku skip dulu yang ni.

Assistant aku..rajin tolak stroller dia ni. Adik dalam tu macam bos besar angkat kaki jek ahahhaa.. Tipu je Zafran tu, dalam 15 minit duduk, terus mintak nak duduk dalam carrier. Dan sebenarnya, untuk trip ni, 80% Zafran duduk dalam snuggbaby je, stroller tu cuma perhiasan jek. Haih nasib la ko baru 6kilo je Zafran, kalau 16kilo pengsan nak carry pagi petang siang malam.

Tapak lawatan kami yang pertama tengahari tersebut. Bo Pi Liau historic block, telah wujud sejak dinasti Qing, dan merupakan kawasan kejiranan tertua di Taipei.

Kat sini merupakan jalan dan bangunan lama yang masih lagi dijaga dan dijadikan cultural dan historical center. Terletak di Kanding Road. Masuk ke sini free je.

Rumah kedai dua tingkat tradisional ni, masih ada yang dihuni dan dijadikan kedai. Selain tu, kawasan ni jugak, ada banyak menjual peralatan sembahyang, dan kedai perubatan traditional cina, macam herba-herba tu, memang bersepah kat sini.

Kat dalam ni jugak ada museum, masuk free jugak. So kalau nak tau sejarah tempat ni, harus la melawat museum ni.

Aqilah mencuba salah satu permainan tradisional di Bo Pi Liao Museum. Teruja dia dapat pukul bola besi tu hahaha, sampai tak nak balik sebab nak main! heii letih betul nak tunggu!

Senibina dan jalan di sini dikatakan berusia sekitar 300 tahun.
Bo-Pi-Liao (剝皮寮), dikatakan bermaksud ‘Skin-Peeling Hut’, ni aku ada baca dari salah satu blog chinese. Tak tau la betui ke idak hehehe.

Sejak dah besar ni pandai pulak asik nak bergambar je, layan je la. Aksi ni dia tiru model kat sebelah tiang yang tengah photoshoot hahaha..

Interior dalam salah satu rumah tradisional yang kami masuk di Bo Pi Liao.

Aqilah lagi hehehe..

Dah abis pusing kat kawasan ni, kami balik semula ke hotel untuk check in. Malangnya, dia cakap bilik tak siap lagi! walaupun time tu dah pukul 3.30pm! Hangin la aku, dah la lapo ni weh. Dalam 3.45pm baru kitorg boleh masuk. Ha lega dapat baring-baring dan makan bekalan yang dibawak dari KL.

Lepas solat asar dan zohor, kami sambung berjalan pegi Ximen, hanya 1 station je dari hotel kami, tapi malangnya petang tu sejuk gila, dah la Cawan plak tertinggal jaket dia, aku dan Aqilah hanya berjaket jeans je, sebab memang tak expect la sesejuk macam tu. Haish potong betul, last-last takde mood nak amik gambar sebab dah terketar-ketar..penyudahnya dalam sejam macam tu kat Ximen, kitorg balik hotel, dan makan lagi hahahaha..pas tu tidor! Awal gila kot tidur, dalam pukul 8 semua orang dah selamat bermimpi. Kat Taipei ni pukul 6 dah gelap dah, ha sedapnya dapat tidur kekeke..

Bersambung...

Anash said...

firsttttt!!!!!
chopp
pastu baru nak baca

Diana Diane Teo said...

Taipei!!! Sayang yah kita tidak berjumpa di airport. Saya pergi window shopping masa tue kot xP.
Saya pula, suka Seoul, Tokyo dan Taipei. Mungkin Sabah dah banyak mountains and island, tapi tiada keretapi canggih canggih, jadi saya suka those cities xP

PaE said...

Hamboi kak anash.. over tau... Gigih sangat...

Wah aqilah model in the making.. Kalah hd pasni... :p

just.HY said...

Saya park dulu!

Ren said...

OMG Aqilah, dah macam super model!!! Tak sejuk ke tu hiks...

just azura! said...

bila baca cerita taipei ni teringin nya nak pergi taipei!

masMZ KaKiJaLaN said...

aqilah sangat diva!!!!
mohon gambar prince zafran bercuti di Taipei diperbanyakkan juga... hehehhe

shah_rule said...

blog dah bersuara semula.. haha
agaknye dulu perut besar menghalang proses typing yang pantas.. kan kan..
haha

wah aqilah ke tolak stroller.. dah besaq sekarang takyah pimpin dah..

hujanlebat said...

Byk Baca blog chawana trip japan. kecik aqilah time tu ni trip baRu uiks dah tinggi aqilah nye.. 😘😘

Mie said...

Wah best ni... tak ramai orang memblog pasal Taiwan...

Camry jadi teksi kat sana...

just.HY said...

apa x bawak baju sejukkkk? selayaknyalah! hahaha

motif nk capslock TROLI? lols.

zila@akulovetravel said...

Si akak dah byk negara jelajah...pasni adik pulak..hehehe...bertuah betul la.

anna hashim said...

aqilah da besar... da anak dara..gerammmmmmmmmmm tgk pandai bergaya skrg :)

Unknown said...

Tansree: Amboi main2 chop plak.. dh baca ke lum? nk kena petir ke?

Diana: Tu la, Cawan cari u kat B2 tapi takde, semoga next time kita jumpe lagi di negara lain pulak hahahah..

Iza: HD sila ke tepi katanya

Ren: Sejuk? Aqilah steady je, katanya asal dari artic hahaha

Just Azura: Pegi la, best jugak if u city person.

MasMZ: Zafran tak byk gambar sb duk tido dlm carrier..ada la beberapa je nanti..

Shah_rule: hoi perut besar jgn mention, sentap i nanti tau! Doc tlg quote utk buat lipo suction pls..rege kawan2 udah le hahaha

Unknown said...

Hujanlebat: ha a panjang tinggi mcm pokok kelapa dah dia, tak lama lagi setinggi klcc la tu kekekeke

Mie: Camry, Altis baru semua jadi taxi ehehehe..jemput ke taiwan pls ;p

John: Selayaknya? hhahahah..kena la capslocl TROLI, takde la org "batch/badge" aku tanya pasal bekpek hahahah

Zila: Hahaha jenuh keje nk cop passpot bawak adik je nanti..

Anna: Hahaha geram ye, aku lagi geram kalau dia kisah cara dia jek..eiii

Bibie Karim said...

Dulu kan Mommy asyik candid Aqilah, sekarang dia pulun buli ko jadi tukang gambar dia lak. Dah siap posing silang kaki, angkat kaki bagai tu.

PutriMaryam said...

Tak ramai yg ke taiwan... Insyaallah sy akan follow entri ttg taiwan seterusnya ...keep writing

Unknown said...

Greetings from Rajawali...awesome package is here.. only for "kaki travel"...

azuan said...

cantik betul gambar2! best....

Nasib baik la ada mamat dalam bus tu kan haha kalau tak mau terlepas station :)

look forward for the continuation.

3plepl8 said...

Eh eh qilah dh jd model....last time travel dgn cik qilah dia dok baringggg je. Cepatnya.

Riko Adryansyah said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )