Monday, April 6, 2009

Conspiracy against Icam..Day 1

Sabtu, 4 April

Icam masih tak tau yg kitorg nk bawak dia pegi Langkawi nih, saje je nk suprised kan dia. Aku bgtau dia ade kenduri kawin je kat Penang..heheheh dia pun percaya abis abisan..siap ajak pegi naik Bukit Bendera la, tgk Komtar la, naik bridge Penang la..hahaha lawak2..Tp aku ade suh dia bawak baju extra konon2 nye nk main kat "taman tema" hehehehe..tp dia cam heran je, bile aku ckp nk main taman tema tu..sb dia tau Penang tak de 'taman tema'..aku kene la tipu lagi..ckp baru buat kat Penang tuh..kah kah kah..dia tersengih je la kan..memang suka benar dia..

Kitorg bertolak dari Ipoh kul 6.40 am. Pagi tu, high way masih lagi lengang, so syok la memecut..tambah plak baru tgk Fast n Furious 4 kan..rase nk jadi cam tu jek.cewah berangan la kan..

Nasib baik la perjalanan dari Ipoh ke Bukit Mertajam tu kejap je, dlm 1 jam 15 minit dah sampai Uitm BM, kitorg singgah situ dulu, sb nk amik Muni, dia pun nk join kitorg..hehe sb dia pun tak penah pegi lagi..

Pas tu sambung lagi perjalanan ke Alor Setar dan terus ke Kuala Kedah, tak jauh mane pun, dlm 1 jam 30 minit je dah sampai..time dah masuk Alor Setar nih, Icam dah tanye2 dah.."Yona, kat mane umah org kawin tu..? ni dah sampai jeti Langkawi ni..tak kan dekat sini??"

"Eh kat sini la..ade dewan dlm nih..kene cari parking dulu.." aku dh tersengih dah..

"Yona nk bawak Icam ke Langkawi ke??" Muka dia dh cuak..

"Eh ade la..diam2.." hehehehe aku dan pandang2 Cawan dah..kitaorg dah tak leh tahan sengih dah..

Dah parking keta, kitorg terus masuk ke jeti tu, beli tiket ferry..kitorg sempat naik ferry kul 10.30 pagi, perjalanan ke Langkawi dlm 1 jam 30 minit..

"Icam kite nk pegi Langkawi ni..Icam nk ikut ke??" Aku tanye dia..

Pas tu muka dia berubah abis..diam je..dah merah2 dah..rupe2nye dia nangis..

"Laaa nape Icam nangis? kan nk pegi jalan nih...rileks la..pegi Langkawi nih, Yona belanja.."

Icam nangis lagi.."Yona tipu Icam, nape tak ckp awal2..Icam takut naik ferry.."

Laa dia nangis sebab gerun nk naik ferry..aduii laa budak nih..

Penat jugak aku nk pujuk nih..tp once dah masuk ferry, dia ok dah..siap amik2 gambar lagi heheheh..tapi kadang2 dia pegang gak tangan aku, sb dia takut..
1 jam 30 minit kendian, kitorg pun sampai la Jetty Kuah..waa mase ni Icam dah semangat dah..

Kitorg terus berjalan ke luar, utk amik keta sewa, kali ni kitorg sewa Nissan Sentra, murah je pun..belasah la..hehehe..

Dah dapat keta, terus pegi makan, kat pekan Kuah tu..pas tu kitorg isi minyak, dan terus pegi ke Kuah town, tgk kedai2 coklat yg ade kt sekitar town tu..Time ni Icam dan Muni dah excited abis dah..sb diorg tak penah tgk kedai jual coklat sebnyak nih, dan murah plak tu..

Siap bgtau lagi suh belanja diorg coklat2 nih..aku iye kan aje la..kasi chance kan..hehehe..

Cuaca panas terik kat Langkawi, mcm biase la kan..Lepas dah abis tawaf kedai2 tu, aku ckp nk beli coklat tu semua esok je la..sb takut panas sgt, nanti cair plak..dah rugi, diorg pun setuju..

Jam 3 petang, kitorg terus menuju ke hotel. Aku dah booked Langkasuka Beach Resort, bilik deluxe queens siap ngn breakfast utk 4 org..paling penting ade pool!! Tgk rating dlm website, ni 4 stars hotel..emm harap2 best la kan..


Dah check in, kami tak terus masuk bilik, tp terus sambung perjalanan nk pusing2 Langkawi..Mengikut plan asal, nk pegi cable car, tp Icam ni gayat la pulak, aku ajak pegi Underwater World tu, dia tak nk jugak..pas tu dia ckp nk pegi Beras Terbakar (Burnt Rice)..emm Cawan pun drive la ke situ, dekat je pun..Aku malas sebenarnye nk pegi situ, sb tak de ape pun, takat sepingan beras terbakar jek..

"Icam, bersedia lah utk terkejut karang tau, sb ade beras terbakar, mesti Icam rase tak percaya je karang.." Aku ckp kat dia, sambil buat muka serius..

Pas tu dia ckp "nape? terbakar semua ke? banyak ke? ade api ke?"

Aku jawab " Icam tgk la karang, bersedia je utk terkejut!!"

Dah parked keta, kitorg pun berjalan la ke dlm tu, sambil2 jalan, Icam dah aim dah nk beli baju t-shirt Langkawi ngn fridge manget..(hobi dia skrg pun dh same cam aku hehe kumpul magnet)
"Yona, mane beras terbakar nye?? ini je ke? dlm pinggan nih??" Muni dan Icam bertanye..


Aku dan Cawan bantai gelak tang situ jugak.."ha ye la..tu je la..ape ingat satu kampung ke beras terbakar nye??" hahahahaha

"Laaaa baik Icam tak payah dtg tgk mcm ni..ee tah ape2..entah2 diorg goreng je beras tu kasi terbakar..huh" Icam bising..

"Emm tak pe2..amik gambar Muni posing kat sini ha..sepingan pun tak pe la.." Muni ckp sambil berposing..

Ade la dlm 5 minit je kitorg kat situ..sb memang takde ape2 pun..kitorg terus berjalan keluar, sblum tu, aku sempat la beli t-shirt Langkawi, magnet, dan minyak gamat kat situ, harga pun murah2 je kan..belasah je laa..

"Jom kite balik hotel, kite mandi pool plak"

Icam dah mcam tak sabar2 dah nih..

Pas masuk bilik hotel, Icam dah teruja abis dah, tukar2 baju, pas tu tiup pelampung yg aku beli smlm, pas tu terus turun ke pool..
Ha ape lagi..kitorg main air la sepuas2 nye, ade la dlm 1jam setengah kat pool je..Icam macam biase, takut main air jugak..dia takut lemas la ape la..Muni plak, berenang2 katak, gaya sendiri..hehehe aku pun same jugak..hehehe..Cawan amik gambar kitorg la..ape lagi..siap video pun ade!!!

Pas tu Icam ajak pegi ke pantai plak..konon nye nk mandi kat pantai tu la..tp tak ramai pun mandi..ade la 4-5 org je..Sebenarnye, ni la satu2 hotel/resort yg ade private beach kat Langkawi nih..Condition pantai cantik jugak, bersih..Icam pun teramat excited la duk kat sini..mcm tak mo balik bilik pun ade..


Kul 5.30 kitorg naik ke bilik, dan bersiap2 mandi semua, utk pegi semula ke Kuah, utk dinner dan shopping sket..

Nasib baik la perjalanan tak jauh mane, dlm 15-20 minit je nk ke Kuah tu dari resort kitaorg duduk nih, kalo tak jenuh gak nk ulang alik..

Mula2 kitorg singah jap kat shopping mall tuh, ade kedai coklat bawah dia, tgk harga, ade yg murah, ade yg mahal..kitorg cume beli Ritters Sport Mini je, heheh sb ade banyak jenis dan perisa, so leh la rase dulu..pas tu terus kuar dari situ, dan drive pegi ke restaurant Thai yg best tu..

Sebenarnye kitorg tau pasal restaurant ni dari org Langkawi jugak. Cawan la pegi tanye kat cashier kedai time kitorg pegi 2007 ari tu..hehehe. Yang best restaurant ni, pekerja2 dia pun dari Thailand, pas tu masakan dia memang sedap gile la..dan paling best skali, harga murah yg teramat2..makan grand2 utk 4 org baru RM70!!!! Pas tu pelayan dia semua cun2 plak tu, senyum memanjang..

Utk malam nih, kitorg order kerabu mangga, tomyam campur (thai edition), ayam grg daun pandan, sotong grg tepung, dan sayur kailan grg..kenyang jugak kitorg makan, sampai tak leh bangun, siap mintak nasi tambah..total harga utk semua tu RM68 jek!! (ni termasuk nasi tambah 2 pinggan, air utk 4 org!!) murah kan??? Tercapai jugak impian aku nk makan kat restaurant ni lagi..sb dari 2007 dah mengigau2 teringatkan makanan kat situ..ni baru dapat!!! bile la nk makan lagi kat situ..huhuhuhu..

Pas makan, aku suh Cawan singgah jap kedai2 tepi jalan tu, sb nk beli tooth brush utk aku, Icam dan Cawan..tertingal plak kat Ipoh. Ingat kan malam ni, nk p shopping jap kt kedai coklat tu, beli ape2 ke..tp mcm dh tak larat jalan jek, so kitorg pun balik la ke hotel, sb masing2 dah penat, ni gara2 mandi pool la nih..

Sampai ke hotel, kitorg lepak2 kt lobby jap, pas tu pegi swimming pool amik2 gambar, pas tu terus naik ke bilik, gosok gigi dan tidor..Sblum tido aku sempat la check pintu berkunci ke tak, sb Icam ni suka mengigau, kadang2 sampai berjalan2..hiuh..risau jugak dibuat nye..
Icam plak dah tak sabar2 nk makan breakfast esok..sb first time la katekan duk hotel ni utk dia..heheh kesian..siap suh aku gerak dia kul 7 esok, dia plan nk breakfast, pas tu terus mandi pool..haha lawak2..

0 comments: