Thursday, April 16, 2009

Meaning and Origin of the name NAZIRAH

I was talking to the phone with my colleague (remember the Mexican guy?) in Europe about work!! nothing else but work!! and out of nowhere, he was asking me about the meaning of my name, Nazirah (yeah that's my name!!)..

I was a bit suprised when he asked me about the meaning of NAZIRAH!!!

I was like "emm..err..emm I dont know..I guess I have to ask my mum..cause I really dont know.. "(sebenarnye tak berapa sure, sb 2-3 org ckp meaning makne name aku tu lain2..so i better not say anything)

Pas tu dia "ooh..come on..u can tell me.."

Aku pun jawab "No.. seriously I dont know..but one thing for sure, its a muslim name. I'm a muslim. But I dont know what my name meaning is.." (pathetic huh??)

He laughed at me.. and continue the conversation about work....when the conversion ended, without wasting my time..I googled my name, hoping to find the answer to his question!!

Found it!! But was it true??

Nazirah Meaning: Like, equal, matching
Nazirah Origin: Arabic
Source: http://www.cutebabyname.com/

Emm mcm mane?? leh caya ke?? During Uni time dulu, there was this lecturer name En. Nazir..so everytime pegi kelas dia, selalu jugak dia panggil name aku, sb name kitorg lebih kurang dekat je, senang dia nk ingat katenye..Aku Nazirah, dia Nazir, dia ajar subject Islamic Record something la..and then one day, he came up to me and asked me.."Nazirah, awak tau tak ape maksud nama awak??" pas tu aku pun.."emm tak tau"

Pas tu dia ckp, "maksud name Nazirah tu, adalah pemerhati.."

Well, at least now I know Nazirah has meaning, bukan maksud yg pelik2, ataupun yg tak baik kan??

So pas ni bile ade org tanya aku maksud name, aku dh tau dah..hehehe..tak de la terkulat2 cam ape je kan..buat malu betul la..balik nanti nk tanye kat mak, ape maksud name sebenar, mane la tau ade maksud lain lagi ke kan??

Aku google name Harlina (Lane) tak de maksud langsung, emm lagi la kesian kan heheheheh, penah ade sorang jiran kat kampung opah aku, suh mak aku tukar name Harlina tu jadi Zaharah..hehehe..kate nye keras name Harlina tu..(tgk tuan la kan hahahah)

Tapi my lil sis Muni paling best meaning name dia. Tp aku ngn Lane la choose name tu, arwah abah kitorg ade 2 name nk kasi kat dia, Liyana atau Munirah, but we choosed MUNIRAH..

Munirah meaning: Luminous, brilliant, illuminating
Munirah origin: Arabic

And it turns out, si metot ni memang brilliant la..kira dia la paling hebat skali antara kitorg bertiga..(emm patut berterima kasih kat kitorg yg pilih name tu tau tak? kalo tak, tak pasal2 je jadi Liyana hek hek hek)

Lesson Learned: Sila amik tau meaning name masing2..nanti org tanye senang nk jawab..hehehe

4 comments:

Biqque said...

my name la paling universal...laut! sbb tu la i suka laut! :D

Unknown said...

waa syok nye meaning name u laut...uhuhuhu

♛ Kerani Sekolah ♛ said...

walaupun ini entri lama,mahu jgk komen.hehe..nama kite nazirah jugak.dah dari kecik kt tau maksud nye adalah penyelia.rasanya sama maksudnye dengan pemerhati itu.sbb kalu ikut kata dasar nazir itu adalah pelawat.hehe.. :)

Anonymous said...

yeezy
bape
goyard bags
off white outlet
bape hoodie